<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://mommygojes.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Loving Family: Perlukah Ambil Vitamin Semasa Hamil?

Perlukah Ambil Vitamin Semasa Hamil?

Wajib ke sebenarnya ibu hamil ambil vitamin? Doktor pun tak suruh. Takkan la kita nak memandai- mandai pulak. Tapi kalau kita dah amalkan pemakanan sihat semasa hamil, kenapa kita perlu ambil vitamin semasa hamil?

Sebenarnya macam ni. Kalau ikut ayat paling mudah untuk difahami, seseorang wanita yang hamil HAMPIR MUSTAHIL untuk memperolehi beberapa nutrien dalam jumlah yang mencukupi terutamanya ZAT BESI dan ASID FOLIK. Tambah-tambah lagi, macam saya sendiri yang kurang makan sayur. Bukan tak suka makan, tapi malas nak makam sayur. Hehehe. Jangan tiru saya pulak yer. Sebab itulah, bagi saya sendiri saya ambil vitamin semasa hamil.

Sebagai contoh , semasa hamil kita perlu mengambil lebih banyak zat besi. Sebab apa? Sebab isipadu darah kita berkembang semasa hamil.

Zat Besi adalah satu komponen penting hemoglobin (darah merah), iaitu bahan yang membawa oksigen dalam darah kita.

Kalau pemakanan kita seharian asyik kurang zat besi (cth makanan zat besi: daging merah, kuning telur, sayuran berdaun gelap), badan kita akan mengambil rizab zat besi dalam sum-sum tulang kita. Dan kita boleh menghidap anemia. 

Zat Besi adalah penting terutamanya semasa trimester terakhir kehamilan. Sebab tulah, kalau bila kita check darah dan nurse bagitau Hb darah kita rendah, nurse akan bising- bising. Silap haribulan siap kene admit ward sebab Hb darah rendah. 

Kalau asid folik pulak, ia sangat penting untuk pembahagian sel , dan untuk mencegah kecacatan kelahiran tiub neural seperti spina bifida dan anencephaly. 

Ini adalah salah satu penyebab kekurangan asid folik. Kalau boleh, kita semua memang taknak la benda-benda yang pelik berlaku kan. So, apa kita kita cuba avoid benda tu daripada terjadi.

Dan masa yang paling baik untuk mengambil asid folik, at least sebulan sebelum hamil. Tapi, manalah kita nak tau bila kita nak hamil kan. Sebab itulah, bila kita baru hendak berkahwin, bakal pengantin perempuan sangatlah digalakkan mengambil asid folik. Pakar kesihatan mencadangkan semua wanita mengambil multivitamin setiap hari yang mengandungi sekurang-kurangnya 400 mikrogram asid folik kerana kehamilan tidak selalunya dirancang. Betul tak? 

Macam saya masa 2nd pregnancy, saya tau mengandung masa tu baby dah 3 bulan dalam rahim saya.
Haaa...terkejutkan? Tambah pulak, loya mabuk semua memang takde. Tu yang saya tak tau pun saya pregnant.

Selain itu, vitamin yang mengandungi DHA (omega -3) dan choline juga penting untuk perkembangan minda janin kita.
Sebab itulah, saya sendiri menggunakan vitamin semasa hamil. Untuk kesihatan diri saya dan juga baby dalam kandungan. Oppsss,lupa pulak. Dan juga untuk anak sulung saya yang pada masa tu berumur 2 tahun dan masih menyusu badan. 

Kalau saya tak ambil vitamin semasa hamil, agak2 la kan cukup ke nutrien yang diperlukan oleh baby dalam kandungan, oleh badan saya dan juga yang diserap oleh anak sulung melalui penyusuan badan??

Bukan makan nasik untuk 2 orang. Tapi makan vitamin untuk kesihatan 3 orang. Heheh.
Saya syorkan mommy yang sekarang ni sedang hamil untuk mengambil set vitamin ni. Badan kita sendiri akan rasa lebih cergas, lebih fit. Lenguh badan pun takde masa hamil.
Sesiapa yang nak order vitamin semasa hamil ni,boleh hubungi saya

Hanim Ismail
ID 921943
017-975 2684
FB : Hanim Ismail
Email : hanim_ismail@yahoo.com.my
COD Area : Shah Alam, Jalan Kebun, Kota Kemuning, Johan Setia, Alam Budiman U10, UiTM Puncak Perdana

Label: , , , , , , , ,